Når jeg tenker på hvordan systemet med rentefradrag fungerer, kan jeg se både argumentene for og imot det. På den ene siden er det helt klart at vi betaler skatt på renteinntektene våre. Det betyr at staten i utgangspunktet får inntekter fra pengene vi låner. For å skape en viss grad av symmetri i dette økonomiske systemet mener jeg det blir naturlig å ha fradrag for de rentene vi betaler.
Her er noen punkter som underbygger mitt syn:
Rettferdighet: Når man betaler skatt av renteinntektene, virker det rimelig at man får fradrag for de rentene man selv betaler. Dette bidrar til en mer rettferdig skatteordning.
Oppmuntre til investering: Rentefradraget gir insentiver til folk til å investere i bolig, noe som kan bidra til økt verdiskapning og utvikling i samfunnet.
Overkommelige boliger: Uten rentefradrag kunne boligmarkedet bli vanskeligere tilgjengelig for førstegangskjøpere.
Selv om noen mener at dette systemet favoriserer de med høyere inntekter eller de som allerede eier mye eiendom, gir rentefradraget meg et økonomisk pusterom som boligeier.
Det finnes kritikk av ordningen, men jeg opplever likevel at den har sine fordeler, særlig når jeg tenker på hvordan den påvirker min økonomiske situasjon. For mer informasjon om rentefradrag og skattesystemet i Norge, kan du også lese mer her .
Helt klart er det rom for debatt, men i nåværende form synes jeg at det over tid har vist seg å være et godt kompliment til vårt nasjonale skattesystem.