Når jeg vurderer leasing av bil, er det viktig å forstå hvilke kriterier som må oppfylles. Før et leasingselskap gir meg muligheten til å lease en bil, må jeg gjennomgå en kredittsjekk. Dette er for å avdekke om jeg har noen betalingsanmerkninger eller høy forbruksgjeld. Selv om jeg tidligere har leaset bil uten at de gjorde noen sjekk, vet jeg at mange selskaper anser leasing som et lån, og derfor er de opptatt av å sikre seg at jeg kan håndtere kostnadene.
Her er noen punkter jeg alltid har i bakhodet:
- Kredittsjekk: Selskapet vil kontrollere min økonomiske situasjon for å være trygg på at jeg kan overholde leasingavtalen.
- Inntektskrav: Dette varierer fra avtale til avtale, men det er ofte nødvendig med en stabil inntekt for å bli godkjent.
- Ansvar: Jeg må være klar over hvilket ansvar jeg påtar meg ved å lese avtalen nøye, spesielt når det kommer til skader på bilen.
En annen ting jeg har vært bekymret for er muligheten for at forskuddsleien går tapt hvis bilen kondemneres. Jeg har ikke klart å finne ut om dette fremdeles er en reell risiko. Før man overtar en leasingavtale, bør man også forsikre seg om at man ikke blir ansvarlig for eventuelle skader som var påført før man fikk ansvaret.
For mer informasjon anbefaler jeg å lese denne artikkelen. Det kan gi meg en bedre forståelse av prosessen og hva som kreves av meg som leietaker.